Partner serwisu
Biznes i przemysł

IATA: Niskie ceny paliwa sprzyjają lotnictwu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

Rok 2025 przyniesie dalszy spadek cen ropy naftowej i paliwa lotniczego. Z punktu widzenia linii lotniczych to korzystny trend. Pytanie tylko, jak długo będą się utrzymywał i na ile może mu zagrozić sytuacja polityczna na świecie.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) poinformowało, że zyski linii lotniczych w 2024 r. osiągnęły poziom 31,5 mld USD przy rentowności na poziomie 3,3%. W roku 2025 ma być jeszcze lepiej – zyski mają osiągnąć 36,6 mld USD przy rentowności na poziomie 3,6%. Liczba pasażerów ma zaś po raz pierwszy przekroczyć barierę 5 mld podróżnych i zapewne osiągnie poziom 5,2 mld.

Zapowiada się dobry rok dla lotnictwa, a u jego podstaw będzie oczywiście leżało wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest ustabilizowanie się cen paliwa lotniczego i ropy na dość niskimi poziomie. Jak podkreśla IATA, historycznie niższe ceny paliw przyczyniały się do poprawy średniej rentowności operacyjnej linii lotniczych.

Ropa naftowa taniej, a za nią paliwo lotnicze

Spadkowy trend ceny ropy naftowej utrzymuje się już od jakiegoś czasu. We wrześniu tego roku cena ropy Brent spadła do 70 USD za baryłkę, po raz pierwszy od rosyjskiego ataku na Ukrainę w roku 2022. Średnia cena ropy naftowej w 2023 roku wyniosła 82,6 USD za baryłkę (o 18% mniej niż rok wcześniej), a w 2024 roku średnia cena powinna osiągnąć poziom ok. 80 USD za baryłkę.

Zdaniem IATA średnia cena paliwa lotniczego w 2024 roku powinny wynieść 99 USD za baryłkę, co oznacza spadek o 12% w porównaniu do roku poprzedniego, co może przełożyć się na 3,5% niższe koszty dla linii lotniczych przy założeniu, że koszt pozyskania paliwa stanowi ok. 30% całości kosztów funkcjonowania linii.

Dla sektora lotniczego ważna jest jednak nie tylko cena samej ropy ale i spread między cenami paliwa lotniczego a ropą. Ostatnio utrzymuje się on na poziomie ok. 20 USD czyli zdecydowanie poniżej średniej z roku 2024, kiedy to osiągał 30 USD.

W 2025 roku cena paliwa lotniczego może wynieść 87 USD za baryłkę, w oparciu o spread paliwa lotniczego na poziomie 12 USD za baryłkę i cenę ropy na poziomie 75 USD za baryłkę.


Niskie koszty paliwa korzystne dla przewoźników

„Kiedy średnia cena paliwa lotniczego spadła z 120 USD za baryłkę do 70 USD za baryłkę w latach 2010-2014, pasażerowie byli pierwszymi, którzy skorzystali z spadających stawek, a po stronie linii lotniczych pomogło to podwoić średnią rentowność operacyjną w ciągu kolejnych czterech lat. Obecnie cena paliwa lotniczego spadła z 139 USD za baryłkę w 2022 roku do 87 USD za baryłkę prognozowanych na 2025 rok” – podkreśla IATA.

To o tyle istotne, że przy stosunkowo niski cenach tradycyjnego paliwa linie lotnicze będą dysponowały dodatkowymi środkami, które będą mogły przeznaczyć m.in. na inwestycje w zrównoważone paliwo lotnicze (SAF), którego wprowadzenie jest niezbędne dla osiągnięcia celu jakim jest dekarbonizacja lotnictwa.

Zrzeszenie zaznacza także, że niższe ceny paliwa lotniczego mogą przełożyć się na zmniejszenie cen biletów i zwiększenie popytu na podróże lotniczy. „Zależy to jednak od polityki hedgingowej linii lotniczych i tego, jak wrażliwy jest popyt na wahania cen. Wzrost popytu nie zawsze może zostać zaspokojony” – podkreśla IATA.

Nie należy się jednak tu spodziewać zbyt wielkich zmian gdyż niskim cenom paliwa towarzyszy ograniczona podaż miejsc na pokładach samolotów, która redukuje korzystny z punktu widzenia pasażera, ale nie samej linii trend obniżania cen. Koniec końców jednak niższe ceny paliwa są bardzo korzystne dla całego sektora.

Jak przyszłość?

Przewidywanie i prognozowanie cen ropy naftowej jest oczywiście trudne i może podlegać zmianom – najczęściej w grę wchodzą kwestie czysto polityczne. Tu w roku 2025 na razie nie widać jednak większych zmian na horyzoncie. Trwa wprawdzie wojna w Ukrainie oraz walki na Bliskim Wschodzie, ale one zostały już do pewnego stopnia oswojone.

Niewiadomą pozostaje jaki wpływ na ceny ropy naftowej i co z tym idzie paliwa lotniczego będzie miała polityka USA pod rządami Donalda Trumpa. Wszystko jednak wskazuje na to, że zgodnie z hasłem "drill, baby, drill" nie będzie ona w żaden sposób ograniczała wydobycia w USA, a to będzie oznaczało presję na obniżkę cen nie tylko w samych Stanach Zjednoczonych.

Patrząc szerzej na zmiany zachodzące w światowej gospodarce widać, że strukturalnie jest ona co raz mniej zależna od dostępności ropy naftowej a przechodzenie poszczególnych gospodarek na alternatywne źródła energii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Za dwie dekady niemal 8 mld podróżnych. Kluczowy jeden region

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 5,2 mld pasażerów i rosnące zyski linii w 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Za dwie dekady niemal 8 mld podróżnych. Kluczowy jeden region

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 5,2 mld pasażerów i rosnące zyski linii w 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Za dwie dekady niemal 8 mld podróżnych. Kluczowy jeden region

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 5,2 mld pasażerów i rosnące zyski linii w 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Biznes i przemysł

IATA: Starzejące się samoloty drenują zyski

Łukasz Malinowski 13 grudnia 2024

IATA: Za dwie dekady niemal 8 mld podróżnych. Kluczowy jeden region

Pasażer i linie lotnicze

IATA: 5,2 mld pasażerów i rosnące zyski linii w 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5